Svake sekunde se oko 44 boce škotskog viskija isporuče širom svijeta, što ga čini svjetski najtrgovanijim alkoholnim pićem.
Ali za svaku litru viskija, postoji ogromna količina otpada: oko 2,5 kilograma taloga, osam litara tečnosti poznate kao pot ale i 10 litara vodenastog taloga. Neki se koriste za stočnu hranu, a neki idu na deponiju ili se bacaju u rijeke i okeane.
Jedan naučnik za biogoriva smislio je kreativnu, visokovrijednu upotrebu ovog otpada. Martin Tangney, osnivač kompanije Celtic Renewables, koristi proces fermentacije za transformaciju nusproizvoda viskija u biohemikalije koje mogu zamijeniti dio benzina i dizela koji se koriste u automobilima, a mogu se koristiti i za proizvodnju drugih proizvoda na bazi ulja, piše CNN.
Biogoriva nisu nova. U kasnim 1800-im, Rudolph Diesel eksperimentirao je s uljem od kikirikija kao gorivom za njegov istoimeni motor, a 1930-ih Henry Ford je etanol na biljnoj bazi vidio kao “gorivo budućnosti”.
Tangneyev cilj je bio pronaći jeftin osnovni materijal koji bi biogoriva učinio komercijalno održivim.
Osnovao je prvi britanski istraživački centar za biogoriva na Univerzitetu Napier u Edinburgu, Škotska, 2007. godine i istražio “sve od novina do morskih algi” prije nego što se odlučio na nusproizvode viskija. Uvidjevši komercijalni potencijal, Tangney je 2011. osnovao kompaniju Celtic Renewables.
Startup koristi proces poznat kao aceton-butanol-etanol (ABE) fermentacija u kojoj bakterije razgrađuju šećere iz točenog viskija i piva u kiseline. Oni se zauzvrat dalje razlažu u rastvarače kao što su butanol i etanol, koji se mogu dodati benzinu ili dizelu za pogon automobila. Celtic Renewables je demonstrirao svoje gorivo, vozeći nemodifikovani Ford po škotskim cestama koristeći 15 posto biobutanola napravljenog od viskija.
Tangney kaže da njegov proces fermentacije nije ograničen na nusproizvode viskija, te da bi mogao koristiti otpad iz drugih prehrambenih sektora, poput mliječnih proizvoda. Tangney je naručio nezavisnu analizu životnog ciklusa svog proizvoda kako bi procijenio njegove ekološke prednosti, koja će biti objavljena kasnije ove godine.
Već postoje vozila na viski koji se voze po Škotskoj. Destilerija Glenfiddich, kojom upravlja William Grant & Sons, koristi biogas napravljen na licu mjesta od nusproizvoda vlastitog viskija za pogon nekih svojih kamiona, smanjujući emisiju ugljika kamiona za 90 posto.
Faktor/CNN