Zakon o carinskoj politici BiH i novi provozni kompjuterski sistem (NCTS), koji su privrednicima trebali omogućiti carinu bez papira, još nisu u primjeni, iako je trebalo da bude još prošle godine. Osnovni razlog zašto nema planiranih olakšica za privredu je neusvajanje zakona o carinskim prekršajima u Parlamentu BiH, ističu u Upravi za indirektno oporezivanje (UIO) BiH.
Početak primjene Zakona o carinskoj politici BiH, a samim tim i NCTS-a, novog provoznog kompjuterskog sistema, što bi privrednicima značajno olakšalo provođenje procedure provoza roba, ponovo je pomjereno sa 1. aprila 2022. godine na 1. august 2022. godine. Razlog je opet isti, a to je neusvajanje zakona o carinskim prekršajima BiH, što je bio uvjet koji je morao biti okončan u Parlamentarnoj skupštini BiH.
Uprava za indirektno oporezivanje BiH u maju 2021. godine postala je certifikovano tijelo za izdavanje digitalnog kvalifikovanog potpisa, čime je ispunjen uvjet da buduće provozne carinske deklaracije budu digitalno ovjerene i potpisane i da imaju istu pravnu snagu kao i sadašnji klasični pečat i potpis.
Novi elektronski provozni sustav (NCTS), podrazumijeva obradu carinskih deklaracija bez papira. To znači da će svi učesnici u elektronskom provozu (uvoznici, izvoznici i špediteri), u novi sistem u UIO slati provozne deklaracije isključivo elektronskim putem. Takvi dokumenti moraju biti potpisani novim digitalnim kvalifikovanim potpisom, kako bi imali istu pravnu snagu kao i dokumenti koji se danas predaju putem papira i koji su ovjereni običnim potpisom i pečatom.
Kraće zadržavanje kamiona na granici
– Konkretno ovo znači da će se cijeli postupak provoza roba odvijati puno brže i uz manje troškove. Jednom kad roba krene iz BiH i kada se provoznom carinskom deklaracijom to unese u sistem, sve carinske službe, od carinske službe mjesta polaska robe, preko carinskih službi zemalja u tranzitu, do carinske službe zemlje gdje je krajnje odredište te robe, imat će uvid u taj dokument. Na takav način zadržavanja kamiona na graničnim prijelazima bit će puno kraća i samim tim će i troškovi biti manji. Ovaj novi elektronski tranzitni sistem mora prvo funkcionirati godinu dana na nacionalnom nivou u BiH, a nakon toga Bosna i Hercegovina postaje punopravna članica NCTS konvencije – pojasnio je za Faktor Ratko Kovačević, glasnogovornik Uprave za indirektno oporezivanje BiH.
Da bi sve ovo bilo moguće, prvo su svi učesnici u postupku elektronskog provoza morali kod UIO podnijeti zahtjev za dobijanje digitalnog kvalifikovanog potpisa. Nakon toga morali su potpisati ugovor sa UIO o prvoj elektronskoj usluzi, a to je NCTS – novi elektronski provoz. Sve ovo je završeno, ali privrednici još ne mogu korisiti NCTS zbog činjenice da Parlament BiH nije usvojio zakon o carinskim prekršajima BiH, bez kojeg se ne može ni primjenjivati novi Zakon o carinskoj politici u BiH, a time i NCTS, dodaje Kovačević.
Početkom primjene novog Zakona o carinskoj politici bilo je planirano da započne i novi elektronski provoz roba u kojem bi se svi dokumenti ovjeravli novim digitalnim kvalifikovanim potpisom koji izdaje UIO. Carina bez papira prilikom uvoza i izvoza roba značajno bi trebala da skrati čekanje i troškove privrede.
Na gubitku privrednici
Zakon o carinskoj politici u BiH, koji je i bio uvjet za spomenutu modernizaciju carinskih procedura, usvojen je još 2015. godine, od kada se čeka na njegovu primjenu.
Vijeće ministara BiH je krajem 2018. godine donijelo Odluku o provođenju tog takona te je bilo predviđeno da se on primjenjuje od 1. augusta 2019. godine. Odlaganje usvajanja zakona su nastavljena, pa je bilo planirano da početak primjene Zakona o carinskoj politici BiH, a samim tim i NCTS-a bude 1. jula 2021. godine, uz uvjet da Parlament BiH usvoji novi zakon o carinskim prekršajima BiH. Kako Parlament BiH ipak nije usvojio zakon o carinskim prekršajima BiH, Vijeće ministara je donijelo novu odluku kojom je početak primjene NCTS-a u BiH pomjeren na 1. august 2021. godine. Ni u tom periodu od mjesec dana Parlamentarna skupština BiH nije zasjedala i nije usvojila zakon o carinskim prekršajima.
Nakon toga zbog opstrukcije stranaka iz entiteta RS, odlaganje se nastavlja i Parlament BiH više i ne zasjeda, pa je Vijeće ministara BiH moralo donijeti novu odluku kojom se početak primjene NCTS-a pomjerio na 1. januar 2022. godine. Kako ni do tada Parlament BiH nije zasjedao, Vijeće ministara je ponovo donijelo Odluku kojom je početak primjene NCTS-a pomjeren na 1. april 2022. godine, pojašnjavaju iz UIO.
U međuvremenu Vijeće ministara donijelo je novu odluku kojom se početak primjene NCTS-a u BiH pomjera na 1. august 2022. godine. Ne zna se do kada će zbog nerada Parlamenta BiH biti usvojen zakon o carinskim prekršajima, a to će privrednike koštati još mnogo novca i izgubljenog vremena na carinskim terminalima, poručuju iz UIO.
Faktor